De juiste drijfveren van een touringcarchauffeur
Een veelgehoorde misvatting bij touringcarchauffeurs is dat ze gangmakers en moppentappers zijn. In de praktijk is een goede touringcarchauffeur vaak juist een rustige persoon die goed opereert op de achtergrond. “Door zijn of haar rustige karakter valt een chauffeur vaak juist op”, vertelt Tim van Heugten. “Klanten vragen vaak weer naar dezelfde chauffeur, dat is een groot compliment.”
Alles begint dus bij de selectie van je chauffeurs. Om te mogen rijden voor Van Heugten Tours, dien je een vrij strenge screening te doorstaan. Daarbij kijken wij, naast algemene geschiktheidseisen, naar de drijfveren van onze werknemers. We selecteren op mensen die passie hebben voor het werk en die niet voor ‘de mooie verhalen in de kroeg’ gaan. De belangrijkste eigenschap van een goede chauffeur is zijn passie voor het werk en om mensen veilig van A naar B te brengen. Daar passen joviale types vaak helemaal niet zo goed bij. Onze chauffeurs vallen op bij onze klanten doordat ze hun werk goed doen, niet omdat ze zo gezellig met hen in gesprek gingen.
Gastheerschap van de touringcarchauffeur
Gastheerschap is één van de kernkwaliteiten van de chauffeurs van Van Heugten Tours. Met betrekking tot discretie is het belangrijk dat de chauffeur zorgvuldig met de privacy van de passagiers omgaat. Het chauffeurshandboek van Van Heugten Tours gaat precies op die kwaliteiten in. “Discretie is voor veel van onze opdrachtgevers van groot belang. Naast de houding van de chauffeur besteden we daarom aandacht aan de privacybescherming van onze klanten door protocollen omtrent gegevensbescherming.” Zo wordt er zorg voor gedragen dat de map met ritopdrachten nooit inzichtelijk is voor de passagiers, maar besteden we ook uitgebreid aandacht aan de social media-etiquette voor chauffeurs.
Social media etiquette
Als touringcarchauffeur maak je bijna dagelijks dingen mee die leuk of interessant zijn om te delen op social media. Zeker wanneer je gepassioneerd bent over je werk als chauffeur, is het begrijpelijk en mooi om die passie te willen delen met de buitenwereld. Social media is niet meer weg te denken en wij willen het gebruik ervan dan ook niet verbieden voor onze chauffeurs.
Wel besteden we aandacht aan de social media ‘etiquette’ die passend is bij ons bedrijf. In het chauffeurshandboek wordt daarom ook aandacht besteed aan integer gebruik van social media tijdens of over het werk. Denk hierbij aan oplettendheid met betrekking tot privacy-gevoelige zaken tijdens ritten, zoals het buiten beeld houden van klantnamen. Ook is het belangrijk om jezelf als chauffeur af te vragen of de klant het wel wenselijk vindt om zichzelf of de groep terug te zien op social media.
ISO- en NDA’s
De aandacht voor privacy en discretie wordt verder gewaarborgd onze ISO 9001-certificering en wij werken – indien gewenst – ook met non-disclosure agreements (NDA).
Al met al is de persoonlijkheid van een touringcarchauffeur in onze ogen doorslaggevend in een succesvol beleid omtrent discretie. Een chauffeur met een passie voor het werk, die zorgvuldig is en niet al te uitbundig, die zich bewust is van het feit dat je als chauffeur een haast ‘onzichtbare’ spil van een succesvolle rit bent en iemand die uit zichzelf oog heeft voor privacy gaat vaak uit zichzelf al discreet te werk.